Richard Estes : An Orientalist Masterpiece

/estes11192010.html

  • Dans Al-Akhbar, Asaad Abou Khalil (alias Angry Arab) démonte le film #Carlos comme « la vision sioniste de la question palestinienne ».
    http://www.al-akhbar.com/ar/node/215088

    Une couche sur le réalisateur, Olivier Assayas, un couche sur le scénariste, Stephen Smith, qu’il qualifie d’auteur raciste (auteur de "Négrologie : pourquoi l’Afrique meurt"). Et une bonne couche sur le producteur, Daniel Leconte :
    "أما مُنتج الفيلم فهو دانييل لوكونت، وهو معروف بمناصرته المُتعصِّبة لقضايا المحافظين الجدد وبترويجه لمصالح إسرائيل وللإساءة للعرب في برامج وثائقيّة وأفلام."
    "Le producteur du film est Daniel Leconte, connu pour être un partisan radical des positions des néo-conservateurs, au service de la promotion des intérêts d’Israël et contre les Arabes au travers de programmes documentaires et de films."

    Suit une longue analyse des stéréotypes et des orientations ("sionistes", donc) du film.

    • Richard Estes, sur Conterpunch, critique également le film comme «un chef-d’œuvre d’orientalisme»:
      http://www.counterpunch.org/estes11192010.html
      “Unfortunately, for all of its brilliance, Carlos is a work of cinematic orientalism. With the possible of exception of Carlos, Assayas generally portrays the South American and European characters as politically and emotionally responding to an unjust society, while the Arabs are the ones that betray the revolution. Through their contact with the Arabs, they are corrupted by money, seduced by violence and ultimately acquiesce to patriarchal authority. There is a clear binary opposition within the film in terms of the characteristics of European and Middle Eastern society. Given the actual history of the radical left in the US and Europe, where many participants fell prey to them in the absence of any contact with Arabs or Muslims, it borders on being racist.”
      "So, it may well be true that, for Assayas, the primary subject of his concern is the European radical left and Carlos’ opportunism, with the Arabs and Palestinians serving as props."