Le confessionnalisme politique prend, avec les déclarations de Saad Hariri et Najib Mikati, une…

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  • Excellente définition du cancer du confessionnalisme, ici appliquée au fantasme d’« humiliation sunnite » : Lebanon : Tripoli keeps its distance from ISIS
    http://english.al-akhbar.com/content/lebanon-tripoli-keeps-its-distance-isis

    The city, which never witnessed demonstrations supporting Saddam Hussein in his lifetime, did so after his death a few years ago, deeming his execution a Shia slap in the face of the Sunni community. Saddam was turned into a martyr in Tripoli, and his portraits were put up throughout the city.

    From that day to the present day, these so-called “slaps” continued to come, one after the other. But they are only slaps to those who live in a sectarian bubble, that is, only those who are convinced Sunnis in Bosnia and Herzegovina are closer to them than the Alawis in Jabal Mohsen, can consider the execution of the former Iraqi president a slap, and the same goes for the Houthis’ advance in Yemen, the emir of Kuwait’s visit to Iran, Hezbollah’s victory against Israel, and the commitment to partnership in Lebanon. All these, and the growing number of Syrian cities liberated from the militants, are slaps to the Sunni community in their view. In that context, ISIS is only taking revenge.

    L’année dernière, j’avais écrit (tu sais à quel point j’aime me citer moi-même) :
    http://seenthis.net/messages/150907

    Parce que la question du confessionnalisme, ça revient encore et toujours à se demander en quoi un libanais sunnite vivant avec 450 dollars par mois (salaire moyen) serait plus proche d’un milliardaire sunnite que d’un libanais chiite ou chrétien vivant lui aussi avec 450 dollars par mois. Et puisqu’on parle d’humiliation : pourquoi un sunnite survivant avec moins de 4 dollars par jours serait-il plus proche de Najib Mikati (fortune de 2,5 milliards de dollars) que d’un chiite survivant avec moins de 4 dollars par jours ?