publishedmedium:the new york times

  • Très (ou pas du tout) étonnante question : le New York Times se considère-t-il soumis aux ordres de censure émis par le Shin Beth israélien ?

    The New York Times agrees to be gagged by Israel
    http://electronicintifada.net/blogs/ali-abunimah/new-york-times-agrees-be-gagged-israel

    Margaret Sullivan, The New York Times’ public editor, has written a thoughtful and important piece criticizing the way the newspaper complied with an Israeli-imposed gag order on the case of Majd Kayyal.

    But it leaves some important questions unanswered about the Times’ apparent eagerness to let Israeli censors set its news agenda.


  • The #RaceScienceFiles : #The_New_York_Times edition
    http://africasacountry.com/the-racesciencefiles-the-new-york-times-edition

    I recently downloaded a copy of a book from a white-supremacist website (sorry, no links here). It claims that, because of evolutionary forces at work in Africa, black people have smaller brains, lower IQs, more sex hormones, higher rates of crime, and are worse parents than whites. (It also reports, with what seems like a […]

    #MEDIA #J_Philippe_Rushton #Rare_Science


    • Times Haiku
      http://haiku.nytimes.com/about

      How does our algorithm work? It periodically checks the New York Times home page for newly published articles. Then it scans each sentence looking for potential haikus by using an electronic dictionary containing syllable counts. We started with a basic rhyming lexicon, but over time we’ve added syllable counts for words like “Rihanna” or “terroir” to keep pace with the broad vocabulary of The Times.

      Not every haiku our computer finds is a good one. The algorithm discards some potential poems if they are awkwardly constructed and it does not scan articles covering sensitive topics. Furthermore, the machine has no aesthetic sense. It can’t distinguish between an elegant verse and a plodding one. But, when it does stumble across something beautiful or funny or just a gem of a haiku, human journalists select it and post it on this blog.

    • peut-on comme le fait le NYT qualifier de sérendipitaire le produit d’un #algorithme ?

      Je dirais que c’est la navigation et la sélection humaine dans le corpus de haïkus générés par l’algo qui pourraient être rapprochées de la sérendipité. Et encore, je vois pas trop de notion d’accident ou d’imprévu dans ce processus.

      ça me fait plus penser aux techniques de cut-up de Burroughs et Gysin.


  • The #BullshitFiles: This rich New York designer couple have never been to Africa, but can smell it
    http://africasacountry.com/the-rich-new-york-mellons-have-never-been-to-africa-but-they-can-sm

    The stuff rich white people say sometimes. The New York Times’ Style section is more often than not full of arse-kissing puff pieces that do little besides illustrating the genealogies of privilege stretching between New York, Hollywood, Paris, London, and Caribbean island tax havens. Lots of these people also claim to love everything “Africa” (read: going […]

    #FASHION #JOURNALISM #Ernest_Hemingway #Matthew_Mellon #Nicole_Hanley_Mellon #Peter_Beard


  • Seymour Hersh gets it wrong on Turkey - Al-Monitor: the Pulse of the Middle East
    http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2014/04/turkey-not-supporting-jabhat-al-nusra.html#

    True, Hersh is a journalist who has done formidable work in the past. But, as Kenar writes, to have Pulitzers doesn’t guarantee that you will write reliable and accurate reports all your life. For example, The New York Times writer Thomas Friedman has three Pulitzers, but they did not stop him from getting it wrong on the Iraq invasion.

    Is this Hersh’s first dubious reporting? Wasn’t it Hersh who said that the US operation to kill Osama bin Laden was a big lie? Wasn’t it Hersh who said that the Fatah al-Islam outfit in Lebanon was financed by Saad Hariri and the United States? Didn’t it later come out that Fatah al-Islam was supported by the Syrian intelligence?

    #Hersh_bashing

    • Au sujet du « big lie », noter que l’article du Guardian a été corrigé quelques jours après sa publication, avec notamment cette mention :

      Hersh has pointed out that he was in no way suggesting that Osama bin Laden was not killed in Pakistan, as reported, upon the president’s authority: he was saying that it was in the aftermath that the lying began.

    • US Produced Sarin Gas Used in Syria | Veterans Today
      http://www.veteranstoday.com/2014/04/08/296525

      - How did you find out that chemical weapons were being transported into Syria from Georgia and what further information do you have about this?
      Gordon Duff provided me with this information. It was also confirmed by my own sources. He stated, based on reliable sources, that chemical weapons were being transferred by sea from Georgia to Syria. They have human intelligence sources who find and track such materials. I have provided the government with those secret recordings, which I have obtained, including materials concerning illegal weapons deals in Georgia, including information about deals with Israel and of other types of material assistance. Gordon and his investigation team confirmed the accuracy of my information.
      This is a team of American veterans who found out that the supply of chemical weapons in Syria was performed from outside, via Turkey. They have proof that heavy materials, which can be used to build underground bunkers, as well as special underground chemical, biological or even nuclear research facilities, were imported into Georgia back in 2010.

      http://www.geworld.ge/img/xim1.jpg

    • Syria Special: Identifying the Sources for Hersh’s “Insurgents’ Chemical Weapons Attacks”
      http://eaworldview.com/2014/04/syria-special-source-hershs-insurgents-carried-chemical-weapons-attacks

      Of course, Hersh may have a source or sources who are not listed above. However, without information beyond his general labels, we have no way of establishing this.

      Instead, we are left with the language of Hersh’s summary and the one document that he cites. Both the language and the document are remarkably similar to assertions — which put forth no evidence, apart from one claimed Department of Defense document — put out by the following, all of whom cite each other in the recycling of claims:

      1. Yossef Bodansky, a former staffer for the US House of Representatives who is now senior editor of the Global Research website, notable for its criticism of US foreign policy and claims of conspiratorial US interventions, and who is linked to President Assad’s uncle;

      2. The retired officers of the Veteran Intelligence Professonals for Sanity;

      3. F. Michael Maloof, a former staffer of the Department of Defense.

    • Nouvel exposé de Seymour Hersh : la Turquie a organisée des attaques au gaz pour provoquer une guerre des États-Unis contre la Syrie
      Par Patrick Martin
      8 avril 2014
      https://www.wsws.org/fr/articles/2014/avr2014/hers-a08.shtml

      Ce rapport de Hersh est son second exposé long en quatre mois sur l’attaque au gaz à Damas qui a été faussement présentée. Les deux articles ont été publiés dans ce journal britannique parce qu’aucun grand journal ou magazine américain ne veut publier d’articles de ce journaliste qui a obtenu le prix Pulitzer.

      Depuis son reportage sur le massacre de My Lai au Vietnam pour le New York Times, Hersh s’est spécialisé dans le développement de sources dans l’appareil militaire et des services de renseignements américains, fréquemment celles qui ont des divergences politiques avec le gouvernement en place à Washington. Hersh a quitté le Times pour Newsday et a ensuite écrit pour le New Yorker pendant de nombreuses années.

      Le New Yorker et le Washington Post ont tout deux refusé de publier son premier article sur l’attaque au gaz à Ghouta, qui imputait l’attaque aux rebelles syriens du Front Al-Nusra, forçant Hersh à trouver un éditeur britannique pour son rapport. La presse américaine a été largement silencieuse sur celui-ci et a pour le moment tait cette dernière révélation.

      (Article original paru le 7 avril 2014)


  • Can forgiveness that is mandated by a government be genuine?
    http://africasacountry.com/can-forgiveness-that-is-mandated-by-a-government-be-genuine

    Reviewer Neil Genzinger (in The New York Times) writes about the new documentary #FILM, “Coexist” (to be shown on US public television this month) about post-genocide #Rwanda, 20 years later. The film, according to Genzinger, “... at first seems as if it is merely going to be another effort to draw feel-good stories out of an impossibly ugly moment in history.” But then it explores “whether forgiveness that is mandated by the (Rwandan) government can be genuine.”

    #genocide #reconciliation


  • Report: U.S. & Other Rich Countries Delete Call for Climate Aid | Democracy Now!
    http://www.democracynow.org/2014/3/31/headlines/report_us_rich_countries_delete_call_for_climate_aid

    Poorer countries have increasingly called for climate aid as they face the worst impacts from the emissions of the world’s wealthiest. A recent U.N. report cites a World Bank study calling on rich countries to provide climate aid of as much $100 billion per year. But according to The New York Times, the $100 billion figure was removed from an executive summary of the report to be read by the “world’s top political leaders.” The edit was reportedly made at the request of “several rich countries, including the United States.” Poor countries are expected to seek firm commitments on climate aid at a summit in New York this fall.

    Panel’s Warning on Climate Risk: Worst Is Yet to Come - NYTimes.com
    http://www.nytimes.com/2014/03/31/science/earth/panels-warning-on-climate-risk-worst-is-yet-to-come.html

    The poorest people in the world, who have had virtually nothing to do with causing global warming, will be high on the list of victims as climatic disruptions intensify, the report said. It cited a World Bank estimate that poor countries need as much as $100 billion a year to try to offset the effects of climate change; they are now getting, at best, a few billion dollars a year in such aid from rich countries.

    The $100 billion figure, though included in the 2,500-page main report, was removed from a 48-page executive summary to be read by the world’s top political leaders. It was among the most significant changes made as the summary underwent final review during a dayslong editing session in Yokohama.

    The edit came after several rich countries, including the United States, raised questions about the language, according to several people who were in the room at the time but did not wish to be identified because the negotiations are private.

    The language is contentious because poor countries are expected to renew their demand for aid this September in New York at a summit meeting of world leaders, who will attempt to make headway on a new treaty to limit greenhouse gases.

    Many rich countries argue that $100 billion a year is an unrealistic demand; it would essentially require them to double their budgets for foreign aid, at a time of economic distress at home. That argument has fed a rising sense of outrage among the leaders of poor countries, who feel their people are paying the price for decades of profligate Western consumption.

    #climat

    • Rich countries: Sure, climate change will screw poor countries, but what about us? | Grist
      http://grist.org/climate-energy/rich-countries-sure-climate-change-will-screw-poor-countries-but-what-about-u

      Rich countries argue that $100 billion a year to shield poor countries from climate impacts is an “unrealistic demand.” I do not believe that if the World Bank said that Europe and U.S. will be destroyed without $100 billion in aid each year, that this would have been deleted from the IPCC summary.

      Arguing that they cannot afford to deal with the poor in the way that the world’s lead economists say they need to means rich countries do not truly understand what they’re up against.

      It means that they believe they will somehow be immunized from the kinds of violent uprisings over food, land, energy, and water that result when the poor — mostly people of color — are left out of the picture. It means they do not get what is already happening in Syria, the Ukraine, Taiwan, Mexico, and the Sudan, where forced massive migration and civil wars have already started over limited resources, arguably the result of climate change’s impacts.

      When rich countries can edit the poor out of the most important document on the gravest danger facing Earth, it means that they are not serious about addressing climate change. It means that climate mitigation funds will help protect millionaire beachfront condo owners in South Beach, but have yet to address how it will protect what’s left of Geechee families in South Carolina.

      Perhaps it even means that rich countries think their money is better spent on technology and “innovation” to shield themselves from climate catastrophe. And those tricks very well might shield some people from flooding, but it doesn’t shield the “poorest” from the kind of reckless capitalism that traps them in a perpetual state of vulnerability.

      This is an insult to nations who even with meager resources have already started making the difficult investments that their wealthier counterparts don’t have the courage to make.

      “Bangladesh has invested $10 billion of its own money to adapt to extreme climatic events,” said Dr. Camilla Toulmin, director of the International Institute for Environment and Development in a statement on the IPCC report. “Nepal is the first country to develop adaptation plans at the community level. It is time for the richer countries to pull their weight and do the right thing, by investing at home and abroad in actions that can reduce emissions and protect people and property from danger.”

      There is little today that says whiteness is supreme more than arguing that it is an “unrealistic demand” for nations with predominantly, if not exclusive, white leadership to pay what is necessary to protect the people of Africa, India, and South America from climate calamity they did not cause.

      The oppression, the bigotry, and the fuckery of that argument is that it allows rich countries to continue perpetuating unrealistic demands on the world’s “poorest” — those who “virtually have had nothing to do with” climate change.

      Chattel slavery was an unrealistic demand. Putting Latin American workers in the most dangerous farm and factory jobs, exposing them to pesticides, carcinogens, and other toxic elements so that Walmart can have “roll back” prices — these are unrealistic demands. Asking the poorest of communities to fend for themselves against unprecedented waves of heat, drought, and rising sea levels is an unrealistic demand.

      In my estimation, there are two things that will destroy us eventually if not resolved soon: white supremacy and climate change. These happen to both be things that the wealthy believe they can afford to ignore. It’s for this reason that the IPCC’s summary just may be their infamous last words.


  • Seeking a Town on the Border of Fiction and Reality
    http://www.nytimes.com/2014/03/29/nyregion/in-search-of-agloe-ny-a-town-on-the-border-of-fiction-and-reality.html

    Last week, a reporter for The New York Times noticed a mention on Twitter about fake towns, which mapmakers would invent to guard against copyright infringement. An Internet search turned up Agloe and the Google map, complete with the driving directions. Agloe was a mapmaker’s creation.

    “It wasn’t uncommon for cartographers to put something fictitious so if they spotted another work with it they knew it was lifted,” said William Spicer, the president of Maps.com.

    http://static01.nyt.com/images/2014/03/29/nyregion/29AGLOEweb4/29AGLOEweb4-superJumbo.jpg
    A 1948 map with Agloe, N.Y. The town in the western Catskills of New York wound up on maps 90 years ago, but visitors will no longer find it on a Google map - or at all. William P. O’Donnell/The New York Times
    #cartographie


  • Smoking rates and income in United-States

    http://flowingdata.com/2014/03/27/smoking-rates-and-income

    Based on a study on smoking prevalence from 1996 to 2012, a map by The New York Times shows the results. Smoking rates among men and women have declined overall over the years, but there are still relatively high rates in many areas of the country, which appears to correlate with income. Lower income tends towards higher smoking rates.

    http://i1.wp.com/flowingdata.com/wp-content/uploads/2014/03/Smoking-rates.png?fit=625%2C9999

    #états-unis #cigarette #cancer #santé #cartographie #visualisation


  • Peaches HotHouse Extra Hot Chicken - Recipes - The New York Times
    http://www.nytimes.com/recipes/1016134/peaches-hothouse-extra-hot-chicken.html
    http://graphics8.nytimes.com/images/2014/03/19/dining/19TAKEAWAY_SPAN/19TAKEAWAY-articleLarge.jpg

    As advertised, this version of Nashville hot fried chicken, adapted from Peaches HotHouse in Brooklyn, will make your tongue sizzle and fill your eyes with tears from a combination of cayenne and ghost chile powders. (The latter is the hottest chile in the world, reaching 1,000,000 on the Scoville heat scale.) Note that the recipe calls for both granulated and powdered onion and garlic. Try to use both. The powdered stuff is stronger in flavor while the granulated has a little more texture to it. (However if you can’t find both, either kind will work throughout the recipe.) The traditional way to serve this is on top of a piece or two of soft white bread, which helps mitigate the heat. A cold beer wouldn’t hurt, either.


  • “The Upshot” is the New York Times’ replacement for Nate Silver’s FiveThirtyEight - Quartz
    http://qz.com/185922/the-upshot-is-the-new-york-times-replacement-for-nate-silvers-fivethirtyeight

    “The Upshot.” That’s the name the #New_York_Times is giving to its new #data-driven venture, focused on politics, policy and economic analysis and designed to fill the void left by Nate Silver, the one-man traffic machine whose statistical approach to political reporting was a massive success.
    +

    David Leonhardt, the Times’ former Washington bureau chief, who is in charge of The Upshot, told Quartz that the new venture will have a dedicated staff of 15, including three full-time graphic journalists, and is on track for a launch this spring. “The idea behind the name is, we are trying to help readers get to the essence of issues and understand them in a contextual and conversational way,” Leonhardt says. “Obviously, we will be using data a lot to do that, not because data is some secret code, but because it’s a particularly effective way, when used in moderate doses, of explaining reality to people.”

    #sites_de_presse #data_journalism


  • Missing From NYT’s Coverage of Ukraine
    http://zcomm.org/znetarticle/missing-from-nyts-coverage-of-ukraine

    In more than 750 articles published at the New York Times since the protests began in late-November there have only been 12 articles that mentioned “Svoboda,” the Nazi-linked political party at the forefront of the protests. Only 1 out of 750+ provided historical and political context to this violent party of fascists. None mentioned that Senator John McCain traveled to Ukraine last month to speak to their leader, Oleg Tyagnibok, and to address a protest with Tyagnibok by his side, as he gave affirmation of support. The only other two articles that hint at the unsavory politics of Svoboda, an op-ed and letter, barely provides pertinent information.


  • The Ibrahimi Mosque Massacre: 20 Years Later
    http://imeu.net/news/article0024911.shtml

    THE #MASSACRE

    Early on the morning of February 25, 1994, #Goldstein, wearing his army uniform and carrying his army-issued assault rifle, walked past Israeli soldiers manning a checkpoint and into the Ibrahimi Mosque. It was the holy month of Ramadan for Muslims and there were 400 or 500 Palestinian men worshipping. According to reports, once inside, Goldstein observed the scene and waited until those present turned towards Mecca and knelt to pray before opening fire.

    Twenty-nine Palestinians were killed and some 150 wounded before Goldstein’s victims subdued and beat him to death. According to a report in The New York Times, at least one Palestinian was shot and killed by Israeli soldiers stationed outside the mosque as panicked survivors attempted to flee to safety and others may have died as a result of being repeatedly stopped en route to hospital by soldiers wanting to search the vehicles they were being transported in.

    In the civil unrest that erupted across the occupied territories, Israeli soldiers killed more than 20 Palestinians and wounded hundreds of others.

    As is often the case with gun massacres in the US and elsewhere, many eyewitnesses reported seeing more than one gunman, however no conclusive evidence has come to light proving there was more than one killer.

    REPERCUSSIONS

    The massacre provoked international outrage and condemnation. The UN Security Council passed Resolution 904 without a vote, calling for “measures to be taken to guarantee the safety and protection of the Palestinian civilians throughout the occupied territory.” Resolution 904 resulted in the creation of the Temporary International Presence in Hebron (TIPH), which was supposed to protect the Palestinian population. However, Israel has only allowed TIPH to act as observers, leaving Palestinians in Hebron at the mercy of settlers and the soldiers assigned to protect them.

    In response to the international outcry, the Israeli government created a commission of inquiry that found Goldstein had acted alone, absolving Israel of any responsibility. It also outlawed Kach and its offshoot movements, as did the US government.

    Instead of taking advantage of the situation to evacuate the relatively small number of settlers from Hebron, thereby reducing tensions and demonstrating goodwill, Rabin’s government temporarily disarmed a few of the most extreme before rewarding them, including increasing their access to the mosque. At the same time, Israel clamped down on Palestinian residents of Hebron with severe restrictions on their movements and other measures. Israeli measures taken in Hebron following the massacre include:

    A round-the-clock curfew was imposed on Palestinian residents.

    Israel forcibly divided the Ibrahimi Mosque to create a separate prayer space for Jews with a separate entrance. In addition, the mosque would be opened exclusively for Jews 10 days a year, and Muslims 10 days a year.

    Palestinian shopkeepers on Shuhada Street in the heart of Hebron were forced to close their businesses, which were welded shut by the Israeli army, under the pretext of securing settlers living on the busy commercial artery.

    Palestinians were restricted, at first from driving and later from walking as well, on a large section of Shuhada Street, prompting its nickname of “Apartheid Street.” The US government spent millions of dollars through USAID renovating Shuhada Street prior to its segregation, most of which is now reserved for the exclusive use of Jewish settlers.

    Numerous new Israeli military checkpoints and obstacles to movement were put in place making it difficult for Palestinians to move around the city, including children who must pass through checkpoints to get to school.

    Except for the curfew, twenty years later all of these measures remain in place. According to a November 2013 UN fact sheet:

    There are over 120 obstacles to Palestinian movement designed to segregate “restricted areas” (settlements and surrounding areas) from the rest of the city, including 18 permanently manned military checkpoints.

    Several streets in the center of downtown Hebron that lead to the settlements are prohibited for Palestinian traffic and some also for pedestrian movement.

    512 Palestinian businesses in the restricted areas have been closed by the Israeli military and at least 1100 others have closed due to restricted access for customers and suppliers.

    More than 1000 Palestinian homes located in the restricted areas, over 40% of the area’s residences, have been abandoned, according to a survey by B’Tselem and the Association for Civil Rights in Israel.

    The fact sheet also noted:

    Access restrictions imposed by the Israeli authorities in H2 [the 20% of Hebron under direct and total Israeli control], compounded by systematic harassment by Israeli settlers and, occasionally, by Israeli forces, have resulted in the displacement of thousands of Palestinians and the deterioration of the living conditions of those who stayed.

    Palestinians living in the restricted areas face serious challenges in accessing basic services, including schools, emergency health services and water and sanitation.

    The Israeli authorities justify the restrictions imposed on the Palestinian population as a means to protect the Israeli settlers residing in the city, as well as other Israeli visitors, and to allow settlers to lead a normal life. However, as with all other Israeli settlements, the settlements in the heart of Hebron City are illegal under international humanitarian law.

    There are serious gaps in the enforcement of the rule of law on Israeli settlers involved in violence and intimidation against Palestinians. Incidents include acts of vandalism, property damage, physical attacks, verbal abuse, and the harassment of children on their way to school. The large majority of complaints about settler attacks filed in recent years have been closed by the Israeli Police without indictment.

    #Israël #Rabin


  • Ex-Clinton aide returns to White House with Persian Gulf brief - Haaretz
    | Feb. 19, 2014

    http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/1.575015

    Robert Malley, the White House aide who advised President Bill Clinton during his futile effort to broker an agreement between the Israelis and the Palestinians at Camp David in 2000, is rejoining the White House, the New York Times reported on Tuesday.

    The paper quoted administration officials as saying that Malley will manage the fraying ties between the United States and its allies in the Persian Gulf. As a senior director at the National Security Council, he will help devise American policy from Saudi Arabia to Iran.

    Malley, who has been program director for the Middle East and North Africa at the International Crisis Group, has been something of a lightning rod in a field that can be culturally and ideologically treacherous. In 2008, he was forced to sever his ties as an informal adviser to the Obama presidential campaign when it was reported that he had met with members of Hamas, which the State Department classifies as a terrorist organization.

    Malley also came under fire for an article, co-written with Hussein Agha, that argued that some of the blame for the failure of the Camp David talks lay with the Israeli leader at the time, Ehud Barak, and not just with the uncompromising position of the Palestinian leader, Yasir Arafat, which was the conventional wisdom then.

    Some right-wing critics accused Malley of showing a persistent anti-Israel and pro-Palestinian bias in his writings. A few even cited his father, the prominent Egyptian-born Jewish journalist, Simon Malley, who had close ties to the Egyptian government.

    But Malley was stoutly defended by five former colleagues from the Clinton administration — Sandy Berger, Dennis B. Ross, Martin S. Indyk, Daniel C. Kurtzer and Aaron David Miller — who wrote a letter condemning what they said were “vicious, personal attacks” that were “unfair, inappropriate and wrong.”

    White House officials played down those controversies on Tuesday, saying Malley had forged strong relationships, including with officials in the government of Prime Minister Benjamin Netanyahu.

    “There are always differences in tactics,” said Antony J. Blinken, the principal deputy national security adviser. But, he added, “I can’t think of anybody outside government who has a stronger set of relationships with the Israelis, as well as with people throughout the region.”

    Malley, who declined to comment about his new job, will have plenty to keep him occupied. Next month, President Obama is scheduled to visit Saudi Arabia to meet with King Abdullah on what officials said will be a fence-mending mission.

    Saudi Arabia has been frustrated by Obama’s unwillingness to do more to support rebel forces in Syria. The Saudis have funneled weapons to the rebels, in part because they view the civil war there as a proxy battle between Sunni Arabs and Shiite Iran, which is an important backer of Syrian president Bashar al-Assad.


  • The role of academics and public debates
    http://english.al-akhbar.com/blogs/angry-corner/role-academics-and-public-debates

    Nicholas Kristof of the New York Times wrote an article for the New York Times in which he implored academics to play a bigger role in public life and debates. Kristof is right about that although I disagree with all his other diagnoses and prescriptions. It is remarkable that academics in the US have no connection or interactions with the public at large. In fact, academics are increasingly trained and socialized to disdain communication and interaction with the masses. Academics pride themselves on perfecting academic jargon to such a degree that style and form become more important than substance. There are social science fields that are more guilty than others: political science maybe the worst as the the field becomes more and more quantitative and the illusion of “science” (...)

    #academia #America #professors #USA


  • Where are the openly gay actors, politicians, artists, academics, scientists, businesspeople?
    http://africasacountry.com/where-are-the-openly-gay-actors-politicians-artists-academics-scien

    Binyavanga Wainaina’s coming out last week was seen as a ‘bombshell’ by a wide range of media, including the New York Times, and Kenya’s Daily Nation. Certainly it was cheered by many, both publicly and privately, as courageous and timely. The big question, as the the BBC asks, is ‘Will #Binyavanga_Wainaina Change Attitudes to […]

    #OPINION #POLITICS #LGBT_rights


  • Report: Israel to call on U.S., EU to support Egypt army in drive against Muslim Brotherhood
    | Haaretz
    By Barak Ravid | Aug. 19, 2013

    http://www.haaretz.com/news/middle-east/.premium-1.542279

    Israel plans to launch a diplomatic campaign this week calling on the U.S. and European Union states to support the Egyptian government and military in their drive against the Muslim Brotherhood, the New York Times reported Monday.

    According to the report, Israeli ambassadors in Washington and in several European capitals have been asked to relay the position that Egypt’s military is the only hope for preventing the country from a decent to anarchy. Foreign diplomats stationed in Israel will be briefed with a similar message, it said.

    However, a senior official in Israel’s Foreign Ministry told Haaretz the diplomatic corps were issued with no such instructions, and denied any such briefings are planned for foreign ambassadors in Israel. He stated that all Israeli diplomats have been instructed to keep a low profile in regards to the Egyptian crisis, and refrain from making statements or discussing the matter unless pressed by other diplomats or foreign ministries in the countries where they are serving.

    The New York Times, quoting anonymous Israeli sources, reported that the message to be relayed to European countries is that at present, stability in Egypt is more urgent than concerns over human rights or democracy. “We’re trying to talk to key actors, key countries, and share our view that you may not like what you see, but what’s the alternative?” one unnamed official was quoted as saying. “If you insist on big principles, then you will miss the essential - the essential being putting Egypt back on track at whatever cost. First, save what you can, and then deal with democracy and freedom and so on. At this point, it’s army or anarchy.”


  • Watchdog Report Says #N.S.A. Program Is #Illegal and Should End - NYTimes.com
    http://www.nytimes.com/2014/01/23/us/politics/watchdog-report-says-nsa-program-is-illegal-and-should-end.html

    An independent federal privacy watchdog has concluded that the National Security Agency’s program to collect bulk phone call records has provided only “minimal” benefits in counterterrorism efforts, is illegal and should be shut down.

    The findings are laid out in a 238-page report, scheduled for release by Thursday and obtained by The New York Times, that represent the first major public statement by the Privacy and Civil Liberties Oversight Board, which Congress made an independent agency in 2007 and only recently became fully operational.

    #surveillance


  • #Breaking: #New_York_Times discovers African artists use the Internets
    http://africasacountry.com/breaking-new-york-times-discovers-african-artists-use-the-internets

    The New York Times’ printing press is still radiating from January 8th, 2014 when the newspaper’s East Africa correspondent Nicholas Kulish published a story (with accompanying video) about how the presence of Africans on the Internet represents a cultural revolution.

    #JOURNALISM #OPINION #Just_a_Band #Kenya


  • Urban Poverty in America Made Me Question Everything - Chris Hedges on Reality Asserts Itself (1/7)
    http://www.filmsforaction.org/watch/urban-poverty-in-america-made-me-question-everything-chris-hedges-on

    Chris Hedges talks about journalism on the Real News.

    More at The Real News

    I think the media, the American media at its best, which is, you know, institutions like The New York Times had...


  • The New York Times pronounces on destabilisation of the Middle East - World Socialist Web Site

    http://www.wsws.org/en/articles/2014/01/07/pers-j07.html

    With Syria’s Western-backed sectarian war for regime-change spilling over into both Iraq and Lebanon between forces that root themselves in divisions between Sunni and Shia, the New York Times has come forward to attribute this nightmare scenario to Washington’s insufficient engagement in the region.

    “Power Vacuum in Middle East Lifts Militants,” declares the voice of liberal imperialism in a January 4 article.

    The US “newspaper of record” cites fighting in the Iraqi cities of Fallujah and Ramadi involving “masked gunmen” whom “so many American soldiers died fighting.”

    #proche_orient #nyt


  • The NY Times’ #Incorrections
    http://blog.thejerusalemfund.org/2014/01/the-ny-times-incorrections.html

    Recently the #New_York_Times published an article about Mohamad Assaf, the young Palestinian star from Gaza who’s vocal talents were recognized throughout the Arab world after winning Arab Idol. In the original text published on December 19th, the following was included:

    And the Israeli prime minister, Benjamin Netanyahu, included in a message to Secretary of State John Kerry a YouTube video of Mr. Assaf singing longingly about cities in Israel that were once Palestinian. Mr. Netanyahu wrote, “Incitement and peace cannot coexist.”
    And....

    Mr. Assaf grew up in the Khan Younis refugee camp in Gaza, an area that often has shortages of water, gas and electricity because of restrictions imposed by Israel.

    Well, on Dec. 31st, the New York Times ran a long correction:

    An article on Dec. 19 about Mohammed Assaf, a Palestinian singer from Gaza who has become a star in the Arab world after winning the “Arab Idol” competition, referred incorrectly to cities in Israel Mr. Assaf sings about. While they had largely Arab populations before Israel became a state in 1948, they were not “Palestinian” in the sense of being part of a Palestinian political entity. The article also referred incorrectly to shortages of water, gas and electricity in Gaza. While Israel places restrictions on some goods coming into Gaza, and many Palestinians blame Israel for shortages, they were worsened by Egypt’s closing of smuggling tunnels and by a tax dispute between the militant Hamas faction, which governs Gaza, and the Palestinian Authority. The article also referred incorrectly to Mr. Assaf’s travels to Cairo for “Arab Idol” auditions. The Sinai Desert is part of Egypt; he rode for hours through the Sinai from the border with Egypt, not to the border.

    Corrections are supposed to happen in newspapers when they print factually incorrect information or perhaps because of failures in copy editing like typos, misspellings and so on. What seems to have happened here is that someone complained that the New York Times would refer to cities in Palestine as Palestinian. So by making this correction what the New York Times is saying is that prior to Israel, there was no “Palestinian political entity” that these cities were a part of and thus referring to the cities as Palestinian is wrong.

    Well, that sure seems like news to the New York Times of yesteryear. Calling cities in Palestine “Palestinian cities” wasn’t a problem for the New York Times 1927 or in 1929 for example. Nor was it odd for the paper that today says those cities were not part of a “Palestinian political entity” to refer regularly to a “Palestine Government.”

    It is true that the native population of Palestine during that time did not have self-determination (also, they still don’t today) but does that mean there was no political entity there in Palestine? Yes, Palestine was under a British Mandate then, but does that make Palestine’s cities British? Syria was under French Mandate in the 1920s, does that mean Damascus was a French city? Was it not a Syrian city? Of course these were Syrian cities, and the New York Times reported such at the time.

    So why the correction when it comes to Palestinian cities? Its clear here that the editors chose to appease what was likely a disgruntled pro-Israel reader who was displeased at the very notion that the New York Times might mention a historical reality they reported on at the time today when a Zionist narrative has made significant strides in altering the discourse.

    As far as the correction regarding the siege on Gaza goes, yes, Egypt is playing a role, but to even put it remotely on par with the role Israel is playing in the siege is dishonest. Israel controls all entry and exit ports for commerce in Gaza. They control the ability of Palestinians in Gaza to enter the West Bank. They enforce a naval blockade. Egypt does none of this. It is Israel of course, not Egypt, which confirmed to US officials on “multiple occasions” that “as part of their overall embargo plan against Gaza...they intend to keep the Gazan economy on the brink of collapse without quite pushing it over the edge” and that “they intend to keep the Gazan economy functioning at the lowest level possible consistent with avoiding a humanitarian crisis.”

    In the updated version of the Assaf story, the line about the siege has been edited to the following:

    Mr. Assaf grew up in the Khan Younis refugee camp in Gaza, an area that often has shortages of water, gas and electricity.

    No mention of Israel’s role in creating these shortages exists anymore.

    Corrections are meant to get a story that was factually wrong right. In this case, the New York Times’ correction only managed to succeed at obfuscation, distortion and probably at appeasing pro-Israel readers at the cost of the truth.


  • Fun with chronology: misreporting the Israeli assault on Gaza -
    Belen Fernandez
    http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2013/12/fun-with-chronology-misreporting-israeli-assault-gaza-201312276433126920.

    The New York Times’ rendering of recent violence on the border between Gaza and Israel is a shining example of the chronological sleights of hand that have come to characterise mainstream reporting on the Israeli-Palestinian conflict.


  • Reddit forum bans climate change ’deniers’ | TheHill
    http://thehill.com/blogs/ballot-box/193545-reddit-science-forum-banks-climate-change-deniers

    The social news site Reddit is banning climate change deniers from its science forum, a moderator for the site said.

    Nathan Allen, the moderator for the forum /r/science — which provides a digital space for people to discuss recent, peer-reviewed science publications — wrote about the move to ban skeptics of climate science (...).

    While the science forum is a small section of Reddit, it has 4 million subscribers, Allen noted, which is nearly twice the circulation of The New York Times.

    “After some time interacting with the regular denier posters, it became clear that they could not or would not improve their demeanor,” Allen said in his post for Grist.

    Allen said that while some commenters did object to the move, given Reddit’s claim to preserve free speech at all costs, most users have welcomed the change.

    He said the news industry should follow suit.

    “As moderators responsible for what millions of people see, we felt that to allow a handful of commenters to so purposefully mislead our audience was simply immoral.” Allen wrote.

    #censure #changement_climatique #négationnisme