• Du privilège invisible

    « Les spécialistes de la whiteness montrent en fait que c’est bien le premier privilège des “Blancs” que de ne pas avoir à penser la race. La whiteness est ainsi un “marqueur non-marqué” ( unmarked marker ), c’est-à-dire une référence implicite, universelle, indéfinie, une norme contre laquelle se définit la différence (tout comme la norme est le masculin). Suivant une sorte de cercle vicieux, cette appropriation de l’universel permet de masquer les “privilèges” dont bénéficient les Blancs et elle contribue dans le même temps à les renforcer. La whiteness, malgré son omniprésence dans la vie des personnes (qu’elles soient blanches ou non), est rendue invisible et elle est construite comme signe de la normalité. »

    http://bougnoulosophe.blogspot.be/2014/01/xenophobie-et-blanchite-en-france-dans.html#links

    • Lire par exemple : Out of Whiteness, de Vron Ware & Les Back
      http://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/O/bo3641103.html

      What happens when people in societies stratified by race refuse to accept the privileges inherent in whiteness? What difference does it make when whites act in a manner that contradicts their designated racial identity? Out of Whiteness considers these questions and argues passionately for an imaginative and radical politics against all forms of racism.

      Vron Ware and Les Back look at key points in recent American and British culture where the “color line” has been blurred. Through probing accounts of racial masquerades in popular literature, the growth of the white power music scene on the Internet, the meteoric rise of big band jazz during the Second World War, and the pivotal role of white session players in crafting rhythm and blues classics by black artists, Ware and Back upset the idea of race as a symbol of inherent human attributes. Their book gives us a timely reckoning of the forces that continue to make people “white,” and reveals to us the polyglot potential of identities and cultures.