klaus++

Alle die mit uns auf Kaperfahrt fahren, müssen Männer mit Bärten sein. Jan und Hein und Klaas und Pit, die haben Bärte, die haben Bärte. Jan und Hein und Klaas und Pit, die haben Bärte, die fahren mit.

  • Baader Meinhof Muzak « MeckieMesserMuzak - 10. Oktober 2007
    http://meckiemessermuzak.blogsport.de/2007/10/10/baader-meinhof-muzak


    Cette compilation contient des pièces musicales composées et interprétées pour décrire la relation de leurs créateurs au Deutscher Herbst 1977 quand suite aux actions du groupe Rote Armee Fraktion l’état allemand se met en marche pour écraser tout ce qui est de gauche.
    C’est la deuxième vague de répression violente qui frappe l’opposition au système capitaliste après 1945. Dans les annéess 1950 c’est l’interdiction du parti communiste KPD et l’emprisonnement de ses membres qui force l’opposition à renter dans les rangs des armées de travail au service des maîtres du Wirtschaftswunder .
    Depuis la première moitié des années 1960 un nouveau mouvement met en question la domination de l’Allemagne et du monde par l’impérialisme étatsunien. Elle trouve son expression la plus radicale à travers les Bewegung 2. Juni de tendance autonome et Rote Armee Fraktion inspirée par les écrits de Mao Tsé-Tung. Après quelques défaites dûes à l’arrogance du pouvoir qui se croit trop en sécurité, l’année 1977 est le moment d’une série de contre-mesures qui frappent autant les militants pacifistes opposés au nucléaire et à la course à l’armement comme les groupuscules d’extrême gauche.

    La mort des militants RAF incarcérés dans la prison de Stuttgart-Stammheim sert d’avertissement à toute l’opposition au système : Pour défendre le régime en place l’état allemand est désormais prêt à prendre des mesures extrêmes au dela de la légalité officielle .
    Quand on compare les événements de Stuttgart-Stammheim de 1977 avec l’assassinat du journaliste saoudien Jamal Khashoggi on finit par comprendre que la différence entre un régime féodal corrompu et un régime capitaliste "démocratique" corrompu n’est qu’une question de conjoncture et de l’intensité des conflits internes.

    Le lien de téléchargement sous l’article est périmé, mais on trouvera toujours une copie de la compil en demandant aux copains.

    Pour les intéressés d’histoire track 4. contient la célèbre déclaration de guerre à la gauche radicale de Horst Herold, le président de l’office fédéral de police criminelle : Wir kriegen sie alle (on les aura tous).

    Baader Meinhof Muzak
    Songs und Toncollagen zur Rote Armee Fraktion (RAF)

    1.Baader Meinhof – Baader Meinhof.mp3
    2.Baader Meinhof – Theme from ‚Burn Warehouse‘ Burn.mp3
    3.Schorch Kamerun feat. Universal Gonzales – Menschenjäger.mp3
    4.herold-kampfaufgeben.mp3
    5.Abwärts – Computerstaat.mp3
    6.Eno-Snatch – RAF.mp3
    7.chumbawamba – ulrike.mp3
    8.Ammer-Einheit – Ulrike Meinhof Paradise, Vorspiel, Die Fuenfte.mp3
    9.Ammer-Einheit – I. Akt, 02.07.1967, Fernsehen.mp3
    10.Ammer-Einheit – II. Akt, 14.05.1970.mp3
    11.Ammer-Einheit – III. Akt, 08.05.1976.mp3
    12.Ammer-Einheit – IV. Akt, 18.10.1977, Requiem.mp3
    13.chumbawamba – meinhof.mp3
    14.schmidt-zu stammheim.mp3
    15.syph – pure-freude(klammheimlich).mp3
    16.materialschlacht_bka.mp3
    17.daf – kinderzimmer.mp3
    18.mittagspause – 1979Deutschland.mp3
    19.Mekanik Destruektiv Kohmandoeh – Im Land Des Ewigen Krieges.mp3
    20.Hanns Eisler – Die Internationale.mp3

    Horst Herold
    https://de.wikipedia.org/wiki/Horst_Herold

    Seine auf die damaligen Terroristen der RAF und der Bewegung 2. Juni gemünzte Ankündigung „Wir kriegen sie alle“ wurde mehrmals künstlerisch verarbeitet, unter anderem zu hören auf dem „Verschwende Deine Jugend“-Sampler („Horst Herold - Wir kriegen euch alle“), auf dem „Gang nach Canossa II“-Sampler („D.Werk - Wir kriegen sie alle“) und als Endlosrille auf der LP Amok Koma der Gruppe Abwärts.

    Gerhard Richter
    https://www.gerhard-richter.com/en/search/?search=1977

    So you consider the RAF [Red Army Faction] dead as the victims of their own ideology?
    Yes, certainly. Not the victims of any specific ideology of the left or of the right, but of the ideological posture as such. This has to do with the everlasting human dilemma in general: to work for a revolution and fail…

    Conversation with Jan Thorn-Prikker concerning the 18 October 1977 cycle, 1989

    18. Oktober 1977 » Exhibitions » Gerhard Richter
    https://www.gerhard-richter.com/en/exhibitions/gerhard-richter-18-oktober-1977-626

    Gerhard Richter. 18. Oktober 1977
    Galerie Neue Meister, Albertinum, Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Dresden, Germany, 19 March 2005 – 02 January 2006

    Dead » 18. Oktober 1977 » Exhibitions » Gerhard Richter
    https://www.gerhard-richter.com/en/exhibitions/gerhard-richter-18-oktober-1977-626/dead-7687/?p=1


    Tote, 1988 62 cm x 67 cm Catalogue Raisonné : 667-1, Oil on canvas

    The three paintings Dead [CR: 667/1-3] are based on photographs depicting the terrorist Ulrike Meinhof, a founding member of the Red Army Faction, that were taken after her suicide in prison in Stuttgart-Stammheim on 9th May 1976. The images were published in the magazine stern on 16th June 1976 and show close-ups of the head and upper body of a lying woman, whose eyes and mouth are partially open. Her dark hair is almost undistinguishable against the dark background whereas the bright clothes and pale skin of her face brightly stand out. Her somewhat overstretched neck reveals a dark deep line left by the noose.

    The three works show an almost identical image segment with only the angle and the proportions varied slightly in each painting. Besides their format, the three images also vary in their painterly execution. While the facial features of Ulrike Meinhof are relatively clear in the first version of Dead [CR: 667-1] they are blurred almost unrecognizably in the last painting [CR: 667-3] with bright and dark shades merging, contrasts paling and the overall black background fading to a uniform dark grey. Moreover, the position of the head seems to be slightly altered in each version. While the first painting is guided clearly by the original photograph, the second version shows the head with a slightly raised chin and the eyes almost completely closed which is carried forward even further in the third work. Because of the increasing blurring and the changing position of the head, Ulrike Meinhof seems to be removed further and further from reality with every painting, her mouth and eyes seem to close slowly. In death, she is withdrawn from the gaze of the public, the terrorist is given back a part of her human dignity that was taken from her by exhibiting her dead body in mass media. At the same time the dramatic effect is increased by the multiplication of the subject and the increasing blurring of details that seem like a cinematic fading out. The dead body seems to sink into the surrounding, impenetrable grey.

    The three likenesses appear like a search for an appropriate way of representation, carefully and gradually approaching death. The distinct close-ups set the paintings apart from other depictions of dead RAF members in the cycle and create a certain intimacy that affiliates the work with Youth Portrait [CR: 672-1]. Furthermore, Meinhof’s apparent isolation and loneliness are underlined by focusing solely on her face and upper body. In regard to iconography, the body lying parallel to the image plane is evocative of representations on predellas and hence creates a connection to a traditional European iconography of death. This prevents the paintings from being seen as ideological images or to turn into icons of martyrs[9]. Instead, the works pose the question as to the why of the events. As no other painting in the cycle the painting speaks of sadness, and “[…] sorrow, […] sorrow for the people who died so young and so crazy, for nothing.”


    Tote, 1988 62 cm x 62 cm Catalogue Raisonné : 667-2, Oil on canvas


    Tote, 1988 35 cm x 40 cm Catalogue Raisonné : 667-3, Oil on canvas

    #Allemagne #musique #peinture #révolte #terrorisme #année_de_plomb #Deutscher_Herbst