• Une brève histoire de Google+
    http://www.lemonde.fr/pixels/article/2015/03/02/une-breve-histoire-de-google_4585853_4408996.html

    Après avoir tenté d’imposer à tous ses utilisateurs ce service, qui aura connu trois patrons en un an, Google a fait lentement machine arrière. Car personne, ou presque, ne comprend son but.

    A la fin de juin 2011, lorsque Google commence à distribuer des invitations pour la version bêta privée de Google+, c’est une effervescence mêlée de craintes qui saisit ses fans. Personne ne veut passer à côté d’un nouveau Gmail, grande réussite de Google, et dont les invitations ont longtemps été diffusées au compte-gouttes. Mais, un peu plus d’un an auparavant, Google a aussi connu l’un de ses pires fiascos avec le lancement mal préparé de Google Buzz — un véritable désastre en matière de vie privée, dont les paramètres par défaut avaient rendu publique quantité d’informations personnelles d’utilisateurs…

    • Je dois avouer que je ne suis jamais vraiment allé voir, le côté totalisant de l’intercompatibilité des servies google me faisant spontanément flipper. Donc pouvant éviter, j’ai évité.
      D’autant que j’étais tombé sur ce papier (par Place de la toile je crois), qui développait assez bien cette idée :
      http://www.theguardian.com/technology/blog/2013/jun/04/google-plus-the-matrix

      If Google+ were a social network, you’d have to say that for one with more than 500 million members - that’s about half the size of Facebook, which is colossal - it’s having next to no wider impact. You don’t hear about outrage over hate speech on Google+, or violent videos not getting banned, or men posing as 14-year-old girls in order to befriend real 14-year-old girls. Do people send Google+ links all over the place, in the way that people do from LinkedIn, or Twitter, or Facebook? Not really, no.

      There’s a simple reason for this. Google+ isn’t a social network. It’s The Matrix.

      Yes - you know, the one from the film. The one that knows everything you’re thinking, and which guides what you see and experience.

      Consider: if you create a Gmail account, you’ll automatically get a Google+ account. Even if you don’t ever do anything with it, the Google+ account will track you wherever you’re signed in to your Google account.

      If you’re not signed in when you visit it, Google’s front page has a “SIGN IN” button in red and white in the top right: prime colouring and location to grab your attention.

  • Radio France et ses nouveaux médias : défis et résistances | InaGlobal
    http://www.inaglobal.fr/radio/article/radio-france-et-ses-nouveaux-medias-defis-et-resistances-7814

    N’en jetez plus :

    À la #DNM, on est passé de 17 personnes à une cinquantaine. On a créé 4 pôles : un pôle projets et exploitation – qui gère la refonte des sites et applications (notamment la partie spécifications, ce pôle qualifie et structure les besoins des chaînes, les fait entrer dans un référentiel stratégique, marketing, éditorial commun et il gère en sous-traitance les projets) –, un pôle marketing, pour conquérir et fidéliser l’audience, augmenter le nombre d’internautes, un pôle éditorial, car il n’y a pas que le technique qui est transversal, l’éditorial l’est aussi. Le contenu est produit dans les chaînes, mais on a besoin d’une équipe au centre pour pouvoir mutualiser un certain nombre de choses. C’est bien là la difficulté et notamment dans une maison comme #Radio_France, où il y a une culture de l’éditorial ancré dans les chaînes et où l’on ne sait pas travailler en mode projet (...)

    #radio #médias #réseaux_sociaux

    Quant à l’#open_source, il n’est même pas (plus) mentionné.

    What Canada’s national public broadcaster could learn from the BBC (Cory Doctorow, 10 July 2014)
    http://www.theguardian.com/technology/blog/2014/jul/10/canada-national-television-network-cbc-bbc

    The Creative Archive project couldn’t succeed at the Beeb. There was too much anxiety about coming cuts to the broadcaster and the need to make up the shortfall by figuring out how to sell BBC programming to Americans, too much tension between the BBC and the “super indies” it commissions from to insist that new programming be pre-cleared for creative re-use by the nation, too much terror about being wrongfooted by the red-tops, a deep existential terror that Rupert Murdoch would find some obscure remix and run a headline reading “BBC provides raw material for neo-Nazi hate video.”

  • Will we ever have love affairs with video game characters? | Technology | theguardian.com
    http://www.theguardian.com/technology/blog/2014/feb/28/love-affairs-with-video-game-characters

    In Spike Jonze’s new movie Her, Joaquin Phoenix is an introverted writer on the verge of divorce who falls in love with his computer’s intelligent operating system. Exactly how far-fetched or credible you think that is probably depends on how invested you are in technology. It was after all, inspired by the real-life web application Cleverbot, which lets visitors engage in conversations with an AI program; and in a lot of ways the movie is a study of our growing reliance on devices as mediators in our social lives and love affairs. From Siri to Tinder, our smartphones and tablets are simultaneously humansing themselves while mechanising our relationships with other humans. How long before we fall for the devices themselves?

    #cinema #intelligence_artificielle #jeux_video #amour

  • What happens with digital rights management in the real world? | Technology | theguardian.com
    http://www.theguardian.com/technology/blog/2014/feb/05/digital-rights-management?

    Ever since Reimerdes, it’s been clear that DRM isn’t the right to prevent piracy: it’s the right to make up your own copyright laws. The right to invent things that people aren’t allowed to do – even though the law permits it — and to embed these prohibitions in code that is illegal to violate. Reimerdes also showed us that DRM is the right to suppress speech: the right to stop people from uttering code or keys or other expressions if there is some chance that these utterances will interfere with your made-up copyright laws.