• البندقية: خالد ملص منقّباً عن سوريا في السماء | الأخبار
    http://www.al-akhbar.com/node/213540

    Le Syrien Ahmed Khaled à la biennale de Venise. Faute de pouvoir pratiquer son métier d’architecte dans son pays, il a imaginé une installation délocalisée, utilisant les fonds “artistiques” pour le financement d’un puits dans une région tenue par les rebelles.
    Son travail propose aussi une réflexion sur les dimensions militaires de la maîtrise des airs (premier aéroplane ottoman à Damas, bombardement de damas par les Français, cosmonaute syrien (qui fera défection en 2012) et bombardement par barrils...

    La citation ci-dessous est tirée du site (http://excavatingthesky.com : esthétique et intéressant) mis en place pour “l’expo”.

    I propose an architectural subversion: channeling Venice-related funds/publicity to the building of a ‘displaced pavilion’ in Syria (the Well), representations of which will be exhibited in Venice. As the Biennale is the premier architectural event of the world, visited by scholars, professionals, and students, this is a unique opportunity for direct dissemination of radical space-making practices. Furthermore, the exhibition in Venice will be the setting for multiple events (film screenings and workshops) to critically examine the contemporary condition in Syria and the omnipresent yet rarely addressed role of aerial observation and bombardment in the production of modern space. The sky represents the power-ful attempts to produce territory from above, whilst the Well is this power inverted and resisted, challengingly glaring upwards; capable of raising hopes from the very depth of the earth to the surfaces of inhabitation, oblivious to violent attempts to destroy it from above