• Je me demande si quelqu’un quelque part tient spécifiquement le compte des censures (de livres, de films) effectuées au Liban à la demande des autorités religieuses chrétiennes. Des fois qu’on se ferait des idées quant à leur ouverture d’esprit.
    http://www.dailystar.com.lb/Culture/Film/2012/May-17/173628-tannoura-maxi-ignites-furore-in-lebanese-cultural-circles.ashx

    The specter of censorship has again arisen on Lebanon’s cinematic landscape, specifically over “Tannoura Maxi” (“Heels of War”), the 2012 feature film debut of writer-director Joe Bou Eid.

    The film had its Lebanese theatrical release at the beginning of May, and Lebanon’s Catholic Information Council (CCI) this week filed a request with the General Security Directorate for it to expurgate specific scenes from the film, citing complaints the CCI has received in the last few days.

    Set in the summer of 1982, the year of the Israeli army’s siege of Beirut, “Tannoura Maxi” tells the story of a love affair between a young woman and a novitiate priest on the verge of taking his final vows. In his written plot summary Bou Eid suggests that his film, which had its world premiere at the Dubai International Film Festival in December 2011, is based on the story of his own parents’ courtship.

    • The Church Flexes Its Claws | Al Akhbar English
      http://english.al-akhbar.com/content/church-flexes-its-claws

      Yesterday, Lebanese Interior Minister Marwan Charbel decided, in accordance with the wishes of Father Abdu Abu-Kasm, director of the Catholic Information Council, to withdraw the film Tannoura Maxi from cinemas.

      This came after the General Security Directorate had granted a licence for the film. To gain the licence, young director Joe Bou-Eid had already had to make
      changes to the original version of his work, to comply with the wishes of the censor at the time.

      This is not the first time the Catholic Council has dealt a harsh blow to freedom of expression in Lebanon.

      Nor is it the first time that the state’s institutions have acted like faithful servants of the leaders of the sects, carrying out their orders and protecting their interests and ideologies.

    • Finalement, Censure : Après modification, le film libanais "Tannoura Maxi" devrait revenir en salle demain
      http://www.lorientlejour.com/category/À+La+Une/article/760326/Censure_:_Apres_modification,_le_film_libanais_"Tannoura_Maxi"_devrai

      Une source bien informée a affirmé ce soir à lorientlejour.com qu’à l’issue d’une réunion tenue cet après-midi entre la Sûreté générale, le Centre Catholique d’Information (CCI) et les producteurs du film, il a été décidé que les deux scènes controversées seraient modifiées. « La scène représentant un calice au moment de la tentation a été complètement supprimée », indique cette source. La deuxième, « à connotation sexuelle », a été modifiée « de façon à ce qu’elle apparaisse clairement aux spectateurs comme une situation fictive », précise la source.

      Remarque que le Comité de censure catholique se nomme « Centre d’information ». Ah ah ah : c’est-à-dire qu’il t’informe de ce que les Libanais adultes et consentants ne doivent pas voir au cinéma.

      Admire un peu le sens de la dialectique :

      Expliquant avoir demandé l’interdiction du film pour que les remarques du CCI finissent par être prises en compte, le père Abou Kasm affirme que l’intention du CCI n’est pas « d’interdire les libertés ».

      Ils ont donc demandé l’interdiction dans le but que le film ne soit pas… interdit.

  • Un film sur la pauvreté urbaine au Liban : Days in the lives of Hay al-Tanak
    http://www.dailystar.com.lb/Culture/Film/2011/Nov-28/155341-days-in-the-lives-of-hay-al-tanak.ashx#axzz1ez1AQ9Ys

    Situated in a region where population movements involving waves of refugees and displaced persons are tragically frequent, informal settlements have become an intimate part of post-independence Lebanon.

    One of these informal communities, located in Lebanon’s second city of Tripoli, is Hay al-Tanak (Quarter of Tin, meaning tin roofs). The neighborhood is the subject of Sharif Abdunnur’s 20-minute documentary “Tin Roof Ghetto in Tripoli,” which just had its Lebanon premiere at the American University of Beirut.